Vikten av taktiskt varumärkesbyggande under tuffa tider

Det - En kommunikationsbyrå i gränslandet mellan pr och reklam

Låga marknadsföringskostnader och hög ROI, så lät det länge när man pratade om performance marketing. Snabba, säljdrivande budskap som förföljde målgruppen över hela internet och jagade klick. Men i takt med att både reklamtröttheten och bruset blivit större har effekten minskat och kostnaderna ökat. Idag krävs det att man jobbar kreativt och idédrivet, hela vägen genom tratten, för att nå fram. Brandformance säger vissa, taktiskt varumärkesbyggande säger vi.

De flesta konkurrenter erbjuder idag samma fördelar: snabb frakt, fria returer, smidiga betallösningar… Det gör att företag fastnar i en ond spiral där det enda man kan konkurrera med är sänkta priser, vilket äter upp marginalerna och förhindrar långsiktig lönsamhet. Genom att kombinera idédriven kommunikation och datadrivna köp ger du ditt varumärke chansen att differentiera sig och bygga lojalitet – samtidigt som kampanjen konverterar. Dagens konsumenter väljer i allt större utsträckning varumärken utifrån värderingar, oavsett om det handlar om hållbarhet, identifikation eller syfte.

Kanske är det viktigare än någonsin, nu när ord som lågkonjunktur, recession och ekonomisk otrygghet tapetserar omvärlden. När marknaden går ner tenderar budgetar att gå till de kortsiktiga lösningarna.

Vill du se hur det kan se ut i praktiken? Kolla in vår kampanj “Välkommen in i friska luften” som vi gjorde för Blueair och “Är du också rädd för en skenande hyra? för Hyresgästföreningen.

Vi är en insiktsdriven kommunikationsbyrå med säte i Stockholm. Hör av dig så berättar vi mer!

Dela och få bra karma