Hur arbetar man effektivt med innehållsmarknadsföring?

Anna och Maja jobbar med strategisk kommunikation
Det - En kommunikationsbyrå i gränslandet mellan pr och reklam

Innehållsmarknadsföring, eller content marketing, kan beskrivas på många sätt. Men i grunden baserar det sig på idén att ett företag genom att kontinuerligt dela med sig av värdefull information till sina (potentiella) kunder skapar långsiktig lojalitet och försäljning.

Vad som egentligen ingår i termen är omdebatterat, och gränserna är suddiga. Men framgångsrik innehållsmarknadsföring arbetar strategiskt genom alla kanaler och inte bara med sociala medier, även om dessa självklart är en viktig del i contentstrategin. Men även innehåll på hemsida, redaktionella texter, nyhetsbrev, podcasts, webinarer och livesändningar kan ingå i innehållsmarknadsföring.

Vad är en contentstrategi?

Du måste förtjäna dina kunders uppmärksamhet, och ständigt ställa dig frågan VARFÖR. Varför ska någon ta sig tid att konsumera mitt innehåll, och varför skapar jag det? Svaren på detta är grunden för din contentstrategi. Utgå ifrån dina företagsmål, identifiera vilken målgrupp du vill nå och fundera kring vad du kan erbjuda dem av värde. Utifrån detta definierar du målgruppen och dess utmaning, och tar fram ditt innehåll. Kom ihåg att du alltid måste skapa innehåll för din målgrupp, inte för ditt företag. Vilken berättelse hjälper dina kunder i vardagen?  Och glöm inte att sätta upp dina mål! Vill du rekrytera nya medlemmar till din organisation? Öka time spent på sajten?

När ramverket är på plats börjar det som är roligast i innehållsmarknadsföring, att skapa innehåll. Vi brukar arbeta i ett team bestående av minst strateg, content manager och designer. Tillsammans skapar vi innehåll och anpassar efter de olika kanalerna vi ska använda oss av, och planerar distributionen via en contentkalender. När innehållet är live modererar vi och interagerar med de som tar del av innehållet för att hålla konversationen levande och maximera räckvidden.

Mest effektiv innehållsmarknadsföring är den som inte ses som en fristående aktivitet, utan som är ett komplement till PR- och SEO-arbetet.

Exempel på Innehållsmarknadsföring

Här ser du några exempel på hur det kan se ut när vi arbetar med innehållsmarknadsföring:

Blueair – Skolexperimentet
Kolla Byggtjänst
Hyresgästföreningen – Stoppa Bostadskaoset

Vi är en insiktsdriven kommunikationsbyrå med säte i Stockholm. Följ oss gärna på LinkedIn eller hör av dig så berättar vi mer!

Mats Gardmo jobbar gärna med innehållsmarknadsföring

Dela och få bra karma