Hyresgästföreningen / Kreativ kommunikation, Varumärkesstrategi

Stoppa bostadskaoset

Ung kvinna står på en tunnelbaneperrong i en förort i Stockholm och väntar på tåget

Ungas snåriga väg till en egen bostad är temat på vår nya kampanj Stoppa Bostadskaoset för Hyresgästföreningen i Stockholm.

Kampanjens tema bygger på det faktum att vägen till en bostad ofta är kantad med ovälkomna förslag, ocker och andra orimliga hyresvillkor. Stoppa Bostadskaoset har synts i sociala medier, i tunnelbanan, på utomhusmedia och i kvällspress. Insatsens mål har vida överträffat förväntningarna. Bland annat har över 1000 unga skickat in egna berättelser från vardagens jakt på en bostad.

Citat "Fått sova på en kökssoffa i ett gemensamt kök för 9000kr" - en av alla berättelser från en ung person i bostadsbristens Stockholm.
En ung man med grön jacka, röd mössa och svart ryggsäck syns bakifrån. Han är på väg hem från tunnelbanan i Bredäng, Stockholm.

Så många som 67 000 bor ofrivilligt hemma hos sina föräldrar. Många andra saknar ett förstahandskontrakt, bor i andra hand eller som inneboende och tvingas ofta flytta flera gånger om året. Konsekvenserna är flera. Var tredje har tappat tron på att någonsin få en egen bostad och många tvekar om att skaffa familj på grund av bostadsbristen. Att inte få möjlighet att bli vuxen och ta ansvar för sitt eget liv bidrar till känslan av hopplöshet.

I sociala medier och på kampanjsajten uppmanar Ola Palmgren till interaktion och aktion för att få reda på hur unga upplever Stockholms bostadsmarknad.

Bild på kampanjsajten för Stoppa Bostadskaoset på Hyresgästföreningens kampanjsida
Hyresgästföreningens enkät för en kampanj syns i mobilen
En person håller i en mobil, i den syns kampanjsajten för Hyresgästföreningen
Citat från Stoppa Bostadskaoset

Stoppa Bostadskaoset har belönats med flera priser 🏆

Guld i Guldnyckeln, Samhällsservice, utbildning och ideellt

Silver i Guldnyckeln, Bästa datainspirerande kampanj

Guld i Swedish Content Awards, Ideell verksamhet & Intresseorganisationer

Silver i Swedish Content Awards, Effekt & Engagemang.

Dela och få bra karma