Inget ont som inte för något gott med sig

Maja Bergsten
Det - En kommunikationsbyrå i gränslandet mellan pr och reklam

Trots att pandemin satt djupa spår i samhället, har nya idéer och möjligheter tagit form. Vi har blivit mer digitala och ännu mer medvetna i våra olika val, såväl socialt som för hälsa och klimat. Här har vi samlat fem sådana möjligheter. Kanske är det något som du kan ta rygg på för att få en bättre relation med dina kunder, kanske kan du hitta ett nytt sätt att bygga ett starkare varumärke eller så gräver du fram en ny affärsidé.

1. BLI DEN LOKALA HJÄLTEN

Under pandemin har det växt fram en folkrörelse för att stödja lokala företag. Isolering och hemarbet under pandemin har även förstärkt viljan att stödja och förbättra det egna området. Här finns möjlighet för varumärken att engagera sig och arbeta för att på olika sätt göra det lokala området bättre, på riktigt.

Bli den lokala hjälten

Upshift Retford: I höstas gjorde Asics, tillsammans med den brittiska organisationen Mind, om hela Retford i UK till en träningsanläggning för att aktivera invånarna och stärka deras mentala hälsa. Det var fullt med aktiviteter i stan, ledarledda gympapass och cirkelträningar, och parkbänkar och cykelställ gjordes om till träningsredskap. I en app kunde invånarna registrera sina aktiviteter och få tips på nya. Foto: Antony Jones/Getty Images.

2. ERBJUD HÅLLBAR SERVICE

Under pandemin har olika tjänster för hemleveranser och annan service exploderat. Vi kan beställa matvaror och ha dem innanför dörren inom en timme och vi slipper ta oss till postombudet för att hämta paket. Det här är en bekvämlighet vi inte vill ge upp. Men samtidigt har även viljan och drivkraften att göra hållbara och medvetna val stärkts. Det betyder att vi ställer allt högre krav på en hållbar service, där vi exempelvis väljer bort transporttjänster med hög klimatpåverkan eller inte accepterar dåliga villkor för de som levererar varorna.

Här finns massor att göra, och massor av möjligheter. På vilket sätt kan du och ditt företag bidra till att göra olika typer av hållbara servicetjänster? Kanske något som gör det enkelt för konsumenten att laga istället för att köpa nytt?

Hållbar service

Hållbar el i Nigeria – Reeddi: I Nigeria är elförsörjningen ett stort problem. Startup-företaget Reeddi har tagit fram ett kraftfullt batteri, eller Reedi-kapsel som de själva kallar det, som laddas upp av solenergi. Till kapseln kan du sedan ansluta din dator, lampor, fläktar och liknande. I Lagos, Nigerias största stad, kan du abonnera på eller hyra en färdigladdad kapsel över disk. Det här är ett sätt att göra solenergin mer tillgänglig för den enskilde invånaren.

3. HJÄLP OSS ATT MÖTAS

Vi översköljs av olika tekniker och plattformar för att kommunicera och hålla kontakt med varandra. Men samtidigt upplever fler och fler människor att de känner sig ensamma och isolerade. Även innan pandemin. Men pandemin har fördjupat vår digitala livsstil ytterligare och samtidigt gjort oss ännu mer ensamma. Här kan du och ditt företag hitta ett viktigt utrymme som underlättar möjligheten för människor att skapa nya, meningsfulla kontakter och relationer.

Hjälp oss att mötas

Happy to chat bench i Krakow: Fulco System är ett Polskt företag som arbetar med möbler och andra lösningar för offentliga miljöer. De har introducerat konceptet Happy to chat bench, där de placerat ut ett antal bänkar i Krakow för att uppmuntra invånarna att börja prata mer med varandra.

4. HJÄLP MIG HA KUL

Vi längtar så efter att ha kul, och vi vill komma bort från den globala ångest som pandemin fört med sig. Det finns en längtan efter optimism, glädje och nöje. Här kan du som varumärke bidra till en optimistisk ton och erbjuda upplevelser i olika former som hjälper konsumenten att ha roligt.

Hjälp mig ha kul

Basta när du åker buss: Japan har en stark bastukultur. Det japanska bussföretaget Shinki Bus drabbades av färre passagerare i linjetrafiken under pandemin och byggde därför om några bussar till bastubussar, Sabus. Bussarna beräknas börja rulla på Tokyos gator under våren.

5. VI MÖTS I DET VIRTUELLA

Den digitala transformationen har exploderat under pandemin och flera års framsteg genomfördes på bara några månader. Det som tidigare kändes lite udda blev plötsligt helt normalt: Zoommöten, onlineseminarier, digitala AW:s och släktträffar på Teams. Nästa steg blir att vi tar steget in i virtuella världar, metaverser och fygitala verkligheter. En plats som för många redan är verklighet. Vårt digitala och fysiska jag kommer att smälta samman och det blir allt viktigare att även styla vår digitala avatar – på samma sätt som vi gör IRL. Flera företag, artister och andra aktörer är redan aktiva på olika plattformar såsom Roblox och Fortnite.

Vi möts i det virituella

Fabricant Studio: Fabricant Studio är en plattform för digitalt mode. Idén är att göra det enkelt för alla att skapa, bära och byta digitalt mode som de sedan gör till unika NFT. NFT är en särskild typ av kryptoteknik som bland annat används vid försäljning och ägande av digital konst. Kläderna kan sedan säljas för kryptovaluta.

Inspiration till den här spaningen är hämtade från trendföretaget TrendWatching

Vi är en insiktsdriven kommunikationsbyrå i Stockholm. Hör av dig så berättar vi mer!

Dela och få bra karma