Kommunikation B2B – fem saker att tänka på

Anna Sjöberg
Det - En kommunikationsbyrå i gränslandet mellan pr och reklam

Många känner nog igen receptet nyhetsbrev, mässor, seminarier och kanske lite LinkedIn när man pratar om kommunikation för B2B. Ofta blir marknadsföringen likriktad, och inte särskilt innovativ. Det är lätt att glömma bort att bakom organisationen du vill nå sitter i slutändan människor som fattar besluten, människor som baserar sina beslut på samma saker som alltid: känsla, varumärke och värderingar. Här kommer fem tips på hur du kan vässa din marknadsföring för B2B.

1. Låt ditt varumärke differentiera sig

Sannolikheten är stor att du och dina konkurrenter erbjuder ungefär samma produkter och tjänster, kanske till ungefär samma pris och med likartade förmåner. Du måste hitta något mer att konkurrera med – vad erbjuder du som ingen annan gör?

2. Bli en trygg partner

Kommunikation för B2B handlar inte bara om marknadsföring. Generellt står både mer pengar och tid på spel i B2B-köp, så ditt varumärke måste signalera trygghet. Detta måste genomsyra hela din organisation, hela vägen från kommunikation till personalens attityd.

3. Släpp loss kraften i sociala medier

Det är lätt att tro att bara LinkedIn passar för B2B-kommunikation, men faktum är att potentiellt alla sociala medier kan vara relevanta för ditt företag. Ett vanligt misstag är att endast arbeta med employer branding i sina organiska kanaler, men genom att arbeta med varumärket kan du öka både kännedom och försäljning. Du kanske kan dela med utbildningsmaterial på YouTube? Berätta er story på Instagram? Eller visa kundcase på TikTok?

4. Bli del av din kunds konversationer

Visa dina kunder att du förstår deras vardag. Hitta nya kontaktytor och engagera dig i ämnen och samtal som är viktiga för dina kunder – både online och fysiskt.

5. Tänk B2C i din B2B-kommunikation 

Generellt är konsumentföretag bättre på att positionera sitt varumärke och sina tjänster via emotionella värden och kreativa idéer. Kommunikation för B2B tenderar snarare att bli informationstung och väldigt produktspecifik. Glöm inte att, som i all kommunikation, handlar det om vad för mervärden du kan erbjuda din kund, hur du kan förenkla dennes vardag, inte om dig och vad du gör.

Vill du veta mer om hur du kan vässa din kommunikation för B2B? Kolla in några av våra case:

Midroc runt på 152 sekunder
Svensk byggtjänst
Hackholmssund

Vi är en insiktsdriven kommunikationsbyrå med säte i Stockholm. Följ oss gärna på LinkedIn eller hör av dig så berättar vi mer!

Dela och få bra karma