Vi pratar ofta om vikten av att man som kreativ reklambyrå arbetar idédrivet hela vägen genom kommunikationstratten, både för att bygga varumärke och för att konvertera. Men det är såklart inte bara vi som pratar om det. Vår vd och strateg, Anna Sjöberg, delar med sig av hur samtalen har gått i branschen, i media och kring kaffebryggaren den senaste tiden.

”Det är tydligt att frågor kring varumärke, reklamtrötthet och kreativitet är på tapeten just nu – vilket inte är konstigt. I början av sommaren, på Framtidens Marknadsavdelning, dominerades samtalet av den nedåtgående effekten för performance marketing och den ständigt ökande reklamtröttheten. Många marknadsavdelningar ställer sig frågan hur man ska lyckas nå fram till en allt mer avogt inställd mottagare. Lösningen, tror jag, finns i att våga vara kreativ. Det var därför extra intressant att lyssna på ett stort nätapotek som berättade om hur de kombinerar hög kreativitet med ett datadrivet mindset: att låta data sätta riktningen och kreativiteten konvertera.

Även nu på EFFDay kunde man höra liknande tongångar, speciellt i samband med att Kantar visade hur tätt förknippat ett starkt varumärke är med finansiell tillväxt. Något som får många att lyssna lite extra just nu. Personligen tyckte jag det var en intressant, men egentligen självklar, vinkel från Kapero gällande vikten av ett starkt varumärke inom SEO. De flesta företags besökare hittar in på deras sajt via Google, genom att googla företagsnamnet. Det är alltså varumärket, inte sökmotorn, som driver till sajten.

I podden Digital marknadsföring sammanfattade Erik Modig det bra: ”Varumärket hör inte bara till marknadskommunikationen, utan även till säljkommunikationen. Varumärke handlar om att göra fler intresserade av din produkt. För långsiktigt säljarbete är varumärke det bästa verktyget.”

Från mitt eget perspektiv, och i vår dagliga verksamhet här på DET, tycker jag det är viktigt att komma ihåg att vi som reklambyrå måste grunda kreativiteten i strategi och insikter. Det går inte att vara kreativ för kreativitetens skull, att göra något bara för att sticka ut. Nyckeln till ett framgångsrikt taktiskt varumärkesbyggande ligger i att känna sin målgrupp och sin affär – att veta sitt VARFÖR. Eller sitt DET som vi säger.

Vi är en strategisk kommunikationsbyrå med säte i Stockholm. Följ oss gärna på LinkedIn eller hör av dig så berättar vi mer!

Dela och få bra karma