Hur får man uppmärksamhet och reaktioner i sociala medier?

Det - En kommunikationsbyrå i gränslandet mellan pr och reklam

Allt fler har upptäckt att att effekterna av kommunikationen på nätet avtar. Ett skäl är naturligtvis att mängden information från både kommersiella aktörer och andra ständigt ökar. Men det handlar också om hur vi kommunicerar.

Legenden David Ogilvy sa för många år sedan att man ”får inte någon att köpa något genom att vara tråkig”. Det är lika sant idag. Vi måste vara intressanta på ett eller annat sätt för att nå fram till de vi vill prata med. Därför är ett dramatiserat budskap nyckeln till att lyckas i digitala medier.

När vi på DET stod inför uppgiften att ta fram en opinionsbildande kampanj inför riksdagsvalet för Hyresgästföreningen hade vi ett batteri av väldigt faktabaserade budskap att utgå ifrån.

Det handlade om att det är dyrare att hyra än äga sin bostad, att renoveringar tvingar människor från sina hem och att nybyggnation är så dyrt att många, särskilt unga, inte har råd med egen bostad. Bland annat.

Vår kreativa tanke var att trots väldigt rationella argument skapa en känsla av aktivism. En revolt mot ett akut problem, där många får allt större problem med boendet. Dessutom vill vi skapa ett kraftfullt uttryck och kampanjkoncept. ”Stoppa Bo-orättvisan” blev kampanjens tema och uppmaning till landets politiker att göra något åt situationen.

Kampanjen har fått stor uppmärksamhet både i traditionella medier och i kommentarsfälten i sociala medier. Det som dessutom överraskade en aning var att den också fungerade fantastiskt bra som rekrytering av nya medlemmar, trots att målet först och främst var opinionsbildning.

Vår slutsats är att det lönar sig att dramatisera sina budskap. Och att om man är intressant fångar du besökaren under en längre tid.

Vi är en insiktsdriven kommunikationsbyrå med säte i Stockholm. Följ oss gärna på LinkedIn eller hör av dig så berättar vi mer!

Dela och få bra karma