Hyresgästföreningen / Kreativ kommunikation

Hyresgästerna ska inte ta hela hyresnotan!

Du tar… notan? Eller ska jag? Men jag drack ju bara en mineralvatten. Oj jag har glömt plånkan hemma…

Vem som ska betala vad och hur mycket är inte alltid helt självklart. Speciellt inte vid hyresförhandlingar där två parter står mot varandra. Hyresgäster och fastighetsägare.

Inför årets förhandlingar använde fastighetsägarna stigande räntor, inflation och det världspolitiska läget som argument för att höja hyrorna rejält. Vår kund Hyresgästföreningen behövde en kampanj och budskap för att ena hyresgästerna.

Vi frågade oss varför ska hyresgästerna ta hela smällen för den ekonomiska situationen? Det är inte så att fastighetsägarna sänker hyrorna i högkonjunktur. Och det här med att fastighetsägarna har höga vinstmarginaler glöms liksom bort i debatten. Märkligt.

Vi valde att illustrera förhandlingsläget med en klassisk restaurangnota där det tydligt framgår att det inte bara är driftkostnader och dylik som påverkar hyran. Det är till mångt och mycket fastighetsägarnas vinstintressen. I dåliga tider borde väl ansvaret ligga på bådas axlar att hitta en solidarisk nivå som hyresgästerna klarar av att betala.

Kampanjen gick som film i sociala medier, affischer, flyers och som banderoller.

Hyresgästerna ska inte ta hela hyresnota!

Dela och få bra karma