Employer branding i sociala medier

Det - En kommunikationsbyrå i gränslandet mellan pr och reklam

Enligt en studie från LinkedIn undersöker 75 % ett företags rykte innan de söker ett jobb, och hela 73 % av generationen millenials har hittat sitt senaste jobb via sociala medier. Men hur jobbar man effektivt med employer branding på de olika sociala plattformarna?

På DET jobbar vi med employer branding

Varför ska jag arbeta med employer branding i sociala medier?

Gjort på rätt sätt är det enkelt, snabbt och prisvärt! Du möter dina kandidater där de redan är aktiva och du behöver inte lägga pengar på att locka dem till en ny plattform eller sajt. Det är dessutom ett effektivt sätt att engagera dina befintliga anställda och låta dem bli dina ambassadörer.
Med stor sannolikhet har du lagt ner både tid och pengar på att skapa en arbetsmiljö där man både presterar och mår bra – sociala medier är den perfekta platsen att visa upp det.

Så, hur gör jag?

  1. För att arbeta effektivt behöver du en tydlig contentstrategi som utgår ifrån de mål du har och den målgrupp du vill nå. Möjliga metrics att mäta är till exempel eNPS, behållningsgrad för nyanställningar eller brand awareness.
  2. Fundera kring vilken typ av kandidater du vill attrahera. Hur gamla är de, vilka plattformar finns de på och vad är viktigt för dem i livet? Vill de höra mer om kulturen hos dig, få bevisat att ni ligger i framkant gällande trender inom branschen, se priserna du vinner eller veta att mångfald är något som prioriteras?
  3. Upprätta en contentkalender och planera för plattformsspecifikt innehåll. På Instagram stories bör du vara personlig, på LinkedIn premieras kunskap och på TikTok är snabba trender receptet för framgång. Skapa tydliga koncept och publicera regelbundet. Känner du dig osäker? Var inte rädd för att be din byrå om hjälp!
  4. Publicera ditt innehåll! Tänk på att alla i din målgrupp inte kommer att följa dig, utan snarare besöka dina flöden när de funderar på att söka jobb hos dig. Se till att flödet visar upp den bild du vill av företaget, och spara viktig information från till exempel stories i sparade händelser.
  5. Var kommunikativ! Ställ frågor till dina följare, svara på kommentarer och frågor. Detta är ett perfekt tillfälle att börja bygga relationer.

Tänk på att det innehåll du skapar ska ge en positiv bild av vardagen hos dig till nya rekryteringar, men även engagera dina befintliga medarbetare. Dela med dig av förmåner, vanliga frågor, event, spännande projekt, priser och utmärkelser – men lyft också dina anställda. De kanske kan göra en take over och visa sin bild av företaget eller hålla i en livesändning där de svarar på frågor om vardagen hos er?

Och så några sista tips på vägen…

  • Jobba tvärfunktionellt, både HR och marknad behövs för att bli framgångsrika.
  • Våga vara spontan! Lägg en grund i contentkalendern men var inte rädd för att hoppa på trender, dela spännande nyheter och vara lite opolerad.
  • Spana på dina konkurrenter, hur kan du differentiera dig och sticka ut som den arbetsgivare man vill vara hos?
  • Sist men inte minst, få dina anställda engagera sig! Be dem tagga företaget i sitt egna innehåll, gilla och kommentera dina inlägg, och såklart att sprida ditt innehåll vidare.

Vi är en insiktsdriven kommunikationsbyrå med säte i Stockholm. Behöver du eller ditt företag hjälp? Tveka inte att höra av dig till oss!

Dela och få bra karma