Teknikföretagen / Kreativ kommunikation

Sveriges Störigaste Sommarjobb

Uppdrag

Våren 2011 var det dags att försöka engagera och aktivera ungdomar för att öka kunskapen och fortsätta förändra bilden av vad en ingenjör egentligen gör. Men vi ville också få Teknikföretagens medlemsföretag och intressenter att se att Teknikföretagen arbetar hårt med att säkra den framtida rekryteringen av ingenjörer.

Lösning

Så hur engagerar man 15-20-åringar och industri- och teknikföretag som har fullt upp med sina dagliga aktiviteter? I en och samma kampanj?
Jo, det bästa sättet att få någon att förstå vad det faktiskt innebär att vara ingenjör, är självklart att låta personen själv prova på hur det är. På riktigt. På riktiga teknikföretag med riktiga jobb.
Vi skapade kampanjen ”Sveriges Störigaste Sommarjobb” där vi lät ungdomar tävla om tolv spännande och helt unika sommar-traineetjänster på teknikföretag över hela landet. Sommarjobben innefattade allt från att ta fram rymdprodukter på RUAG Space, testa robotgräsklippare på Husqvarna till att vidareutveckla ko-kliare på DeLaval.

Resultat

Och resultatet? Vi slog våra mål med råge och lyckades engagera målgrupperna, trots en minst sagt begränsad budget. Bara i PR-värde fick vi en Return On Investment på 7 ggr pengarna, och då har vi inte räknat in övriga aktiviteter.

Dela och få bra karma