Ingen gillar en snickesnackare, men alla gillar en doer – vår insikt och ledstjärna in i arbetet med REMONDIS.
REMONDIS är ett av världens största återvinningsföretag välkända i Tyskland, men vid etableringen i Sverige visste få vilka de var. Och där kom vi in – att få dem att bli utmanare till den överlägsna marknadsledaren.
Med en kombination av varumärkesbyggande budskap, ett kreativt ABM-upplägg och organiskt innehåll fick vi stort genomslag i hela kundresan. Från strategi och kreativitet till leads.
När vi lärde känna REMONDIS såg vi att det fanns ett driv och en framåtanda. Konkurrenterna har stora löften, gröna skogar och visioner för framtiden. Men när andra i branschen pratar om framtiden, arbetar REMONDIS för den. Vi såg en särskiljande och äkta position att ta. REMONDIS är den handlingskraftiga doern som får det att hända idag. Vi landade i konceptet ”Ärligt talat, nu återvinner vi”. Vi hade principfasta tyska guidelines att lyda. Men vi fick dispens att addera understrykningar och anteckningar till den tyska disciplinen som gav ett handlingskraftigt uttryck för den svenska verksamheten. Coolt va?
I kampanjen lät vi våra medarbetare, våra riktiga doers, bli hjältar i kampanjen. Under en begränsad tid satsade vi stort i affärspress där vi såg att målgruppen inom industriföretagen finns.
Medarbetarna har verkligen anammat vårt koncept och använder det flitigt, ett bevis för att vi hittat en identitet som är sann och som alla kan ställa sig bakom. Dessutom har den stora marknaden börjat prata om REMONDIS som the red devil.
Många i återvinningsbranschen ser ut och låter på samma sätt. Vi tog en särskiljande position.