B2B-marknadsföring: Står du på listan?

Vad är egentligen hemligheten bakom framgångsrik B2B-marknadsföring? Många skulle påstå att det handlar om olika sätt att guida en potentiell kund genom en förutbestämd köpresa med hjälp av gated content och webinarier. Och visst är det så, till viss del. Men det kräver att den potentiella kunden hittar till din köpresa och visar intresse för just dig.

Vad behöver du göra för att komma på rätt spår då? Här delar vi med oss av våra erfarenheter, som vi vet fungerar.

1. Se till att stå på listan
Majoriteten av alla B2B-köpare (80–90%) har sin shortlist klar innan de ens börjat leta efter en ny leverantör. När beslutet väl ska fattas är det i 90% av fallen någon från listan som går segrande ur striden. Kort sagt, du behöver komma in på listan.

2: Fördela budgeten smartare
Endast 5% av den potentiella marknaden söker aktivt nya samarbetspartners. Trots detta spenderar majoriteten av B2B-företagen sin marknadsbudget på dessa 5%, även om det redan är för sent och de befinner sig mitt i köpresan.

3: Satsa på ditt varumärke
Ditt mål bör vara att säkra en plats på listan innan kunden börjar leta. Därför behöver du investera en större del av din budget på att bygga ett starkt och väletablerat varumärke hos din kärnmålgrupp. Varumärket är avgörande och lika viktigt både innan de påbörjar sin köpprocess som när beslutet är nära. När det väl kommer till kritan och all research är genomförd, fattas beslutet på emotionella grunder, och det är där varumärket blir avgörande.

Slutligen, för att nå framgång krävs en tydlig och unik positionering och en stark, kreativ idé som väcker målgruppens känslor och intresse. Och som lämnar ett avtryck. För att lyckas med det behöver du arbeta med insiktsdriven, kreativ kommunikation, kombinerat med målgruppsanpassade kanalval och systematisk leadsgenerering.

Vi på DET har arbetat med B2B-marknadsföring i 20 år och vi har många goda exempel på att långsiktiga investeringar i varumärket ger försäljningsökningar om man hanterar sina leads på rätt sätt. Till exempel lyckades vi på bara sex månader öka varumärkeskännedomen och generera en stor ökning varma leads för återvinningsföretaget REMONDIS. Ett annat exempel är Xledger, ett affärssystem, där vi gjorde en liknande resa.

Läs gärna mer här om hur vi hjälpte REMONDIS att bli ”The Red Devil” bland sina konkurrenter.

Hur kan vi hjälpa dig?

Vill du veta mer om hur du kan vässa din B2B-marknadsföring? Kolla in några av våra case:

Ärligt talat, nu återvinner vi 💪🏻
100 % molnkraft med Xledger ☁️
Svensk Byggtjänst 🏗️

Hör av dig så berättar vi mer

Dela och få bra karma