Vad menar vi med insiktsdriven kreativitet?

Katarina
Det - En kommunikationsbyrå i gränslandet mellan pr och reklam

Vi pratar ofta om vikten av att arbeta kreativt och idédrivet hela vägen genom kommunikationstratten, både för att bygga varumärke och för att konvertera. Men vi tror inte på att vara kreativ för kreativitetens skull, att göra något bara för att sticka ut. Kreativiteten måste grunda sig i en förståelse för målgruppen och för affären.

Det är här insiktsarbetet blir så viktigt. Som gör att vi kan hitta in i målgruppens liv så att kommunikationen tar fäste. Det kan vara en aktuell företeelse – som i kampanjen vi tog fram för Hyresgästföreningen kring marknadshyror under regeringsförhandlingarna, där vi hämtade energi i partiledarnas uttalanden och deras egna väljares motstånd till marknadshyror. Eller något ur målgruppens faktiska liv – som i kampanjen vi skapade för fackförbundet DIK, där vi tog avstamp i kommunikatörens orealistiska vardag och känslan av otillräcklighet. Eller i en allmän igenkänning – som i kampanjen för återvinningscontainers från REMONDIS, där vi tog fasta på den befriande känslan som infinner sig när man rensat bort en massa skräp där hemma.

Det är när vi hittar mötet mellan det som pågår i målgruppens medvetande och det företaget har att erbjuda som magin uppstår. Vi kallar det för ”Jakten på det”.

Vi är en strategisk kommunikationsbyrå med säte i Stockholm. Följ oss gärna på LinkedIn eller hör av dig så berättar vi mer!

Dela och få bra karma