[vc_row][vc_column][hero_txt color=”#000000″ bg_color=”#fdd200″]
Logica i Almedalen
[/hero_txt][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Logica vill att fler kommuner ska inse fördelarna med att outsorca sin IT-drift. Men hur skapar man intresse kring outsourcing?[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_video link=”https://vimeo.com/52461377″ block_size=”large”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Uppdrag
Logica vill att fler kommuner ska inse fördelarna med att outsorca sin IT-drift. Men hur skapar man intresse kring outsourcing? Det är inte ett ämne som kommer högst upp på kommunledningens agenda, utan hamnar långt ner i listan efter äldreomsorg, dagisplatser och infrastruktur.
Lösning
Lösningen blev att omvandla de pengar kommunerna sparar på att outsourca sin IT till konkreta exempel på vad de kan användas till istället: de 3,8 miljarder kronor som kan sparas om kommunerna lägger ut sin IT-drift kan förvandlas till 481 013 nya parkbänkar, 7 170 vårdplatser eller 24 173 fler dagisplatser. För att ytterligare förstärka och konkretisera detta gjorde vi Logica-gula installationer av detta där vi visste att målgruppen befann sig. Som i Visby under Almedalsveckan.
Resultat
Vi lyckades skapa ett allmänintresse av ett särintresse och engagera en påtryckargrupp – medborgarna – i ett lågintressant ämne. Men framför allt lyckades vi resultatmässigt. På seminariet under Almedalen fanns 23 olika kommuner representerade och vi fick fart på debatten i sociala medier. Internt blev Gula Almedalen en riktig snackis och bidrog till ökad stolthet och ett stort intresse för affären Outsourcing. Och den 4 september 2012 fattade Västerås Stad beslutet att lägga ut hela sin it-drift på Logica. En affär värd 285 miljoner kronor över 5 år.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]