Riksidrottsförbundet / Kreativ kommunikation, Varumärkesstrategi

Återstarten

RF Återstarten

Pandemin har slagit brutalt mot idrotten. Undersökningar visar att aktivitetsgraden sjunkit med 59 procent bland 13-25 åringar. En av tre unga säger att de har tränat mindre. Äldre och personer med funktionsnedsättning har i stort sett avskärmats helt. Och 44 procent av föreningarna uppger att det är svårt att behålla tränare, ledare och funktionärer – personer som är avgörande för att idrott över huvud taget ska hända. Risken är nu att många av oss inte hittar tillbaka till föreningsidrotten.

I samband med att restriktionerna lättades den 29 september tog Riksidrottsförbundet initiativet till att återstarta idrottsSverige. Vår kampanj lanserades över hela landet och tog avstamp i det vi älskar och saknat mest. De illaluktande boxhandskarna. Handbollsklistret. Skjutsandet till träningar. Ljudnivån i hallen. Snålblåsten vid sidlinjen. Underbart! Ge oss mer svett och pirr i magen. Ge oss mer föreningsliv. #vadhardusaknatmest

Tack teamet på Riksidrottsförbundet för ett fantastiskt samspel. Tack Dallas för en glimrande insats. Och tack alla specialidrottsförbund och föreningar som anammat kampanjen och gjort den till sin.

Dela och få bra karma