Svensk Byggtjänst är hela byggbranschens samlade och validerade kunskap på ett och samma ställe. I över 80 år har de varit ett kunskapsnav i byggrelaterade frågor. De tillhandahåller digitala tjänster, artiklar och dokumentarkiv, säljer litteratur samt ger ut bland annat AMA. AMA är ett referensverk med texter som beskriver krav på material, utförande och färdigt resultat för vanliga arbeten i byggproduktionen. Något av en ryggrad för Byggsverige sedan 1950 då den gavs ut för första gången.
I byggrelaterade frågor är det lika självklart att vända sig till Svensk Byggtjänst för information som för kolla till exempel IMDB för filminformation eller googla vad man än undrar över. Därför skapade vi kommunikationskonceptet Kolla Byggtjänst.
Vi gjorde även ett omfattande identitetsarbete för att förmedla ett mänskligt kunskapsföretag i en digital värld. Identiteten innehåller bland annat en uppdaterad logotyp, typsnitt, färgskala, egenkomponerad musik, språktonalitet, fotomanér med tillhörande bildbank och används till allt från kommunikationskampanjer, innehåll i sociala medier till Power Point-mallar och allt däremellan.
Den grafiska identiteten förmedlar ”ett mänskligt kunskapsföretag i tiden”. Tre primärfärger håller ihop varumärket och ger det kloka men samtidigt moderna: djup kunskapssvart, validerad grön och kolla, vitt! Bildmanéret kallar vi lyxdokumentärt, en något förhöjd verklighet som lyfter personlighet och mänsklig värme. Typografin skäms inte för sig i spänstig rubriksättning med Helvetica Now! Och Big Caslon adderar fördjupning som lockar till längre läsning och signalerar trovärdighet.
Den första kampanjen under det nya konceptet visar funderande osäkra yrkespersoner med väldigt specifika frågor. Blixtsnabbt plockar kampanjlogotypen ”Kolla Byggtjänst” upp svaret. Allt man behöver veta.
I den andra kampanjen valde vi att hylla kunskap och att göra killgissningar och höftande till fienden. All expertis och kunniga människor som finns hos Svensk Byggtjänst bygger vår vackra värld.
Innan precis alla gjorde content, gjorde vi content åt Svensk Byggtjänst. Som branschens kunskapsnav tog vi fram redaktionellt innehåll anpassat för Facebook där vi bevakade, rapporterade och intervjuade. Kolla, nyhetssajten för unga samhällsbyggare.
Byggprocessen är minst sagt snårig med många inblandade aktörer. Podcasten snåret pratar samhällsbyggnad med experter och gör byggprocessen något mindre…snårig. Lyssna på alla avsnitt på Spotify.
Ett starkt grafiskt ID och kärt manér når företags allra innersta. Så även Kolla. Det användes hela vägen ner till PPT-mallar, årsredovisningar, trycksaker och give aways.
Vi fick i uppdrag att ta fram en kampanj för Byggtjänst nya tjänst CoClass. För att förklara något mycket komplicerat enkelt, kan man säga att CoClass är ett gemensamt kodspråk för alla inblandade i byggprocessen. Vi valde att gestalta detta genom att lägga äkta CoClass-koder över riktiga fysiska byggnader.
Ett mindre men ack så roligt uppdrag fick vi under pandemin. När alla satt hemma i sina karantäner och törstade efter kunskap gjorde vi en mini-kampanj om Svensk Byggtjänsts e-böcker. Medarbetare på Byggtjänst fick läsa ett par stycken ur sina favoriter i e-bokhyllan till ett specialinspelat intro som för tankarna till ett populärt tv-program från förr.