Yrkesfacket DIK ville göra en kampanj riktad till kommunikatörer. Och som kampanjen behövs. Kommunikatörer lever en stressig och ensam vardag. Där människor mår dåligt. Personliga berättelser vittnar om arbetsdagar fyllda av stress, orimliga krav och obetalt arbete. Många söker stöd av andra i samma situation.
Jobbannonser med orimligt många arbetsuppgifter ihopslagna till en titel har blivit lite av ett fenomen i sociala medier. För visst kan du CRM-system, ta fram strategier, designa, fotografera, skriva copy, skapa content, analysera data och svara i kundtjänst?
Undersökningar ger samma dystra bild. I rapporten ”Sveriges sjukaste yrke” framgår det att kommunikationsbranschen är den bransch som mår allra sämst. Andelen sjukdomsfall på grund av psykisk ohälsa uppgick till hela 41 procent och man är sjuk tre gånger så ofta som till exempel en jordbrukare.
Här såg vi en chans för yrkesfacket DIK att verkligen ta positionen som fackförbundet som står på kommunikatörernas sida. Olika fackförbund har i princip samma erbjudande men vår insikt blev att DIK har kunskapen att bli de som kan kommunikatörernas vardag och brinner för att göra deras situation bättre.
Vi gjorde en kampanj med filmer i sociala medier där vi valde att gestalta kommunikatörernas arbetsdag. Vi målade först upp problembilden för att sedan vända arbetsdagen till något positivt genom att visa den hjälp som finns att få hos DIK.
Vi gjorde också en landningssida och paketerade DIK:s erbjudande med kommunikatören i centrum. Vi lyfte samtalstjänster, guider och juridiska möjligheter. DIK arbetade opinionsbildande och drev frågan om kommunikatörernas arbetsmiljö på bred front.
För det är dags, faktiskt redan igår, att förändra kommunikatörernas arbetsdag.