Case: Så fick vi fler medlemmar till Hyresgästföreningen

Case: Så fick vi fler medlemmar till Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen ville nå och värva en målgrupp som inte riktigt förstår varför de ska bli medlem i en förening eller hur i all världen det kan löna sig. Vi behövde hitta ett nytt grepp och paketera Hyresgästföreningens erbjudande på ett tydligt och för målgruppen relevant och intressant sätt.

Kampanjen hämtade kraft ur insikten om att många som bor i hyresrätt inte skulle klara av en kraftigt höjd hyra, och att de känner oro inför framtiden. För att dramatisera känslan gestaltade vi hyreshöjningen som rena skräckscenariot i några korta filmer.

I anslaget jobbade vi med intresseväckande rubriker som fokuserade på den övergripande problematiken. Därefter riktade vi budskapen i flera steg och kommunicerade med målgruppen hela vägen, från att väcka ett initialt intresse till att erbjuda ett medlemsskap.

Så här kan du jobba mer effektivt med annonsflöden

Steg 1: Väck känslor 😱

I ett första steg är det viktigt att skapa intresse, och jobba med emotionella budskap eller gör något oväntat. Det kräver lite mod, men gör att fler hajar till. Vi vill väcka känslor hos målgruppen.

Vi arbetade med budskapet ”Är du också rädd för en skenande hyra?” i skräckfilmstypsnitt fungerade som ögonöppnare. I inläggstexten kommunicerade vi ”hyrestrygghet” genom medlemskap som motvikt till skräckscenariot. Annonserna optimerades mot visningar och engagemang.

Steg 2: Följ upp med en lösning 💡

Vi ville förtydliga för målgruppen vad det innebär att bli medlem i Hyresgästföreningen genom att paketera erbjudandet ”trygga din hyra”.

Vi återkopplade till de som sett och visat intresse för filmerna med ett antal annonser som berättade mer om Hyresgästföreningen och vilken hjälp de erbjuder sina medlemmar. I CTA:n uppmanade vi till att trygga sin hyra genom att bli medlem.

Steg 3: Kom med ett erbjudande ✅

Nu är det dags att bli konkret och konvertera. Därför lät vi budskapet gå mer rakt på sak med en uppmaning om att bli medlem. Vi inkluderade även priset direkt i CTA:n för att underlätta för konvertering.

Tl;dr 😜

Genom att tänka in hela kundresan i ditt flöde och se till att dina budskap träffar rätt får du ett mer effektivt resultat. Det här kan du förstås göra på lite olika sätt, men handlar i grund och botten om att kommunicera ditt budskap genom olika nivåer, rikta annonser till dem som visat intresse och i slutänden styra mot konvertering.

Dela och få bra karma