Hyresgästföreningen / Kreativ kommunikation

En kampanj in i maktens korridorer

Det togs och det gavs i regeringsbildningens tuffa förhandlingar. Ett ständigt hot för Sveriges hyresgäster är marknadshyror. Det är något vår kund Hyresgästföreningen ständigt arbetar för att motverka. Några av de förhandlande partierna har med frågan i sin bostadspolitik och det fanns en oro från Hyresgästföreningen att andra partier skulle kompromissa sig blinda och ge efter för marknadshyror. Trots att det är något som många väljare inte vill ha. Eller har råd med.

I strategin utgick vi ifrån en stor undersökning som visar att endast 3 av 10 väljare är för marknadshyror. Det här ville vi påminna de fyra partiledarna om, att stödet är lågt.

Vi valde att gå med en bred kampanj i rikspress och riktade budskap till Rosenbad med hjälp av IP-adresser. Varje partiledare fick ett skräddarsytt budskap om hur marknadshyror kan påverka hyror och påminna om att stödet bland väljarna är lågt.

Om Ulf, Ebba, Jimmie och Johan lyssnade? Kanske, för det finns inget förslag på bordet om marknadshyror. Än.

Dela och få bra karma