Blueair / Kreativ kommunikation

Blueair renar luften hos influencers

Visste du att inomhusluften är 5 gånger så mer förorenad än utomhusluften? Blueair tillverkar testvinnande luftrenare med målet att alla ska kunna andas lika frisk och ren luft inomhus som i skärgården eller på en fjälltopp. Blueairs utmaning på den svenska marknaden är dels låg kännedom om varumärket, men framförallt låg kunskap om att vår inomhusluft är förorenad och hur det påverkar vår hälsa.

Som en del av det löpande kännedomsarbetet Blueair gör tillsammans med oss på DET har vi påbörjat flera samarbeten med olika influencers. I första kampanjen fick 5 utvalda influencers testa en luftrenare, och hjälpa till att öka kunskapen om hur förorenad inomhusluften är och själva känna skillnaden med en luftrenare i sitt hem.

När vi valde influencers var det viktigt med profiler som på ett trovärdigt sätt kunde presentera produkten i en fin miljö, hade en bra relation med sina följare och med högt engagemang. Vi valde profiler som alla var måna om sin inredning, och som på olika sätt hade förståelse för hur ren luft kan påverka sin och familjens hälsa. Valet föll på 11-barnsmamman Madelene Glimmerud, inredaren Ida Magntorn, entreprenören och småbarnsföräldern Niclas Lij. 4-barnsmamman och livsstilsbloggaren Julia Khouri och inredaren Jana Heinrici.

I steg 2 använde vi det fina materialet från influencerna i en Blueairkampanj på sociala medier.

Dela och få bra karma